Arkeologinen tutkimus mielletään usein nuorten keskuudessa "vanhan tonkimiseksi". Myös nuorten tavoittaminen on vaikeaa, eikä arkeologeilla yleensä ole tapana käydä kouluissa kertomassa työstään tai uusista tutkimustuloksista. Arkeologian ja historian yliopisto-opetuksen ja koulujen välillä on kuilu, jonka täyttämiseen tarvitaan lisää tutkijoiden ja innostavien opettajien verkostoitumista.
Lukiolaisia Hangon Tulliniemen toisen maailmansodan aikaisen kauttakulkuleirin kaivauksilla. Kuva Jan Fast.
Toisen maailmansodan arkeologinen
tutkimus on vahvassa nousussa EU:n alueella. Konfliktiarkeologian piiriin
kuuluva tutkimus on moniaistillista ja monitieteistä ja se vetoaa nuoriin eri
tavalla, kun perinteinen esim. esihistoriaan suuntautuva tavanomainen arkeologinen
tutkimus. Sodan arkeologia on myös muistihistoriaa se koskettaa tunteita ja
aiheuttaa keskustelua. Sota on lähellä Uudellamaalla, sitä on suvussa ja
piilossa ympäröivässä maisemassa, maan alla ja rakennusten seinissä.
Saksalaissotilaalta hukkunut haavoittumismerkki. Kuva Jan Fast.
Konfliktiarkeologia on eettistä
ja siinä noudatetaan kansainvälisiä, sotavainajia kunnioittavia forensisia
käytäntöjä. Se on myös rauhantyötä, jossa sodan kauhut avautuvat konkreettisten
esineiden ja esimerkiksi sotavainajien tunnistamiseen liittyvien luu- ja muiden
löytöjen kautta.
Mahdollinen propagandakuva. Venäläisiä sotilaita kaatuneen taistelutoverin haudalla.
Nykyisessä kiihkeässä
poliittisessa ilmastossa ja keskustelussa, jossa faktat usein hämärtyvät tai
jopa loistavat poissaolollaan on tärkeää tarjota nuorille vankkaa,
objektiivista ja tieteellistä tutkimustietoa keskustelujen ja pohdintojen
pohjaksi. Maailmansodassa ihmisen mahdollisuudet vaikuttaa omaan kohtaloonsa
ovat olemattomat, yksilö katoaa ja hänestä tulee osa massaa. Ihminen katoaa
tilastoihin kaatuneista ja kadonneista, katoaa sananmukaisesti pimeään.
Tieteellinen konfliktiarkeologia tuo nämä henkilöt ja heidän tarinansa
nykyaikaan.
Gerd. Yksi Suomessa kaatuneista tuhaista saksalaissotilaista. Kuva Jan Fastin tutkimuskokoelma.
Toteutan koulukäynnit vähintään
40 eri kouluun Uudenmaan alueella lukukaudella 2020-2021. Yhden koulukäynnin
kesto on 90 minuuttia. Käynneistä ei aiheudu kouluille minkäänlaisia kuluja.
Tarjouskirje Uudenmaan kouluihin lähtee vielä tällä viikolla mutta voitte myös
ilmoittaa kiinnostuksestanne minulle suoraan sähköpostitse osoitteeseen jan.fast@helsinki.fi
Nähdään koulussa,
Jan
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.